Thursday, April 8, 2010

PROGRAM BUMI HIJAU ASRAMA SMVAS






Rasanya dah hampir sebulan, seramai 21 pelajar dengan bimbingan En Hasmol meneroka tanah lapang berhampiran Bengkel ABM untuk dijadikan satu tempat yang bermanfaat dan mendatangkan hasil kepada kami semua. Bermula dengan menyangkul tanah gersang yang keras, membina batas, memasang pancang dengan besi katil, menanam benih, menyiram setiap hari, merumput dan membaja, maka lahirlah sebuah tapak pertanian yang nampaknya mula mengeluarkan hasil. Para pelajar juga amat berminat dengan program seumpama ini, hinggakan mereka meluangkan masa sewaktu sesi riadah untuk bersama-sama bergotong royong di kebun ini walaupun tidak bertugas. Kemudian kami melangkah setapak lagi dengan mula membela 5000 ikan keli dalam tangki dan maju selangkah lagi dengan memulakan projek nursery bunga dan anak pokok sayur-sayuran dengan kerjasama kontraktor kebersihan sekolah, Renung Enterprise dengan bantuan Penyelianya, Encik Fauzi.
Para pelajar tidak sabar untuk melihat hasil usaha mereka dan berdoa agar ia akan mendatangkan pulangan yang lumayan kepada mereka. Maju setapak lagi. Kali ini bermula dengan 200 bag cendawan, bermulalah projek yang seterusnya.Harapan saya, moga semuanya berjaya(jangan rugi pulak).
Rupanya malu juga nak jadi penjual sayur ni. Minggu lepas, dah siap isi 5 ikat sayur untuk dijual, tapi rasa malu pula. Akhirnya, bawa balik semula ke rumah dan buangkan dalam tong sampah saja. Tapi kali ini saya gagahkan juga. Eh eh...tak sampai 5 minit, semuanya habis terjual dan dapatlah RM 7 sebagai permulaan kerja ini. Alhamdulillah, moga ianya akan terus meningkat pada masa hadapan.
Saranan saya semasa mesyuarat Pengurusan Asrama tadi, mulakanlah projek baru di kawasan-kawasan lapang lain di asrama bagi membolehkan para pelajar menyumbangkan tenaga mereka yang banyak itu ke arah yang lebih berfaedah. Ramai pelajar yang berminat, cuma perlukan pembimbingnya sahaja.

No comments: