Monday, March 29, 2010

MENGAPA ?

Hari ini saya didatangi,dijeling dan dimarahi seorang penjaga yang tidak berpuas hati dengan perkara yang berlaku ke atas anaknya di asrama. Dalam keadaan badan yang amat letih menganjurkan Pertandingan Kawad Kaki dan ditambah lagi sindiran pedas Makcik pelajar tersebut, saya rasa hangin satu badan.
Itulah dia sikap segelintir penjaga yang berurusan dengan warden di asrama(kurang 10%). Memandang rendah kami walaupun sebenarnya mereka jauh kurang hebat dari kami.Ada juga yang sentiasa mencari kesalahan warden. Tak tahu apa yang mereka dapat dari tindakan sebegini.Agaknya satu kepuasan agaknya. Langsung tak berterima kasih atas bantuan dan perhatian yang diberikan sepanjang anak mereka berada di asrama. Mana nak sama menjaga anak 3 orang dalam satu rumah 22 X 70 berbanding menjaga hampir 400 orang anak yang pelbagai ragam, latar belakang dll.
Si anak pun satu hal.Tak ambil tahu langsung siapa warden, siapa warden bertugas, mana rumahnya dll menyebabkan banyak masalah berlaku.Dah tu tak pandai menyesuaikan diri di asrama, tentulah banyak masalah.Akhirnya setelah dibasuh makciknya tadi, keadaan pun settle. Lepas dia balik dan keluarkan anak saudaranya tadi, rasa nak tergelak pulak.Orang yang nak membasuh akhirnya kena basuh balik, baru padan muka dia.

No comments: